Du som har en lederrolle eller styreverv i en bedrift har ansvar for at organisasjonen har digital kompetanse, systemer, rutiner, tiltak og mer som del av driften. Det handler om å lykkes som bedrift og samtidig påse at relevante lover, forskrifter og avtaler følges. Helt enkelt handler om å ta det ansvaret du har på alvor!
Det kan innebære alt fra grunnleggende opplæring av ansatte og hvilken kompetanse man søker ved ansettelser og muligheter for faglig utvikling. Det betyr å ha tilstrekkelig oversikt over hvilken teknologi som er i bruk av hvem og hva den brukes til. Det handler om hvilke data som er i bruk i hvilke systemer og hvilke systemer og teknologi som burde være i bruk for å lykkes.
Du har altså ansvar for at bedriften overholder alle gjeldende lover, forskrifter og avtaler knyttet til teknologibruk. Dette inkluderer lover om personvern, datalagring og informasjonssikkerhet. Det er du som leder, som har ansvaret for mulighetene, forpliktelsene og risikoene, men vet du hva ansvaret innebærer for deg, de ansatte og bedriften?