Kurs og konferanser
Dyktige forelesere
Topp kundetilfredshet

Lean – bedre flyt, varige resultater

LEAN passer for deg som jobber i team og virksomheter med ønske om bedre resultater. Utbyttet vil være stort for både nye og erfarne ledere samt medarbeidere. Få bedre bunnlinje, mindre stress i hverdagen, bedre tid, vekst og merverdi og få bedre kontroll med drift eller prosjekt.

«Lean mindset» har skapt svært gode resultater i både privat og offentlig sektor, og søkelyset er på hvordan man oppnår effektiv drift gjennom kontinuerlig forbedring.

Kan tilrettelegges som fysisk-, digitalt- eller hybrid kurs.

  • NORGES FREMSTE PÅ LEAN
  • BEDRIFTSINTERNT KURS
  • Pris på forespørsel
  • NORGES FREMSTE PÅ LEAN
  • BEDRIFTSINTERNT KURS
  • Pris på forespørsel

LEAN er en filosofi og metodikk for kontinuerlig forbedring som fokuserer på å skape mer verdi for kunden ved å eliminere sløsing av ressurser, tid og innsats.  Opprinnelig utviklet i Toyota-produksjonssystemet (TPS), har LEAN blitt en populær tilnærming i en rekke bransjer, inkludert industri, helsevesen, teknologi og tjenester.

Kjernetanker i LEAN

Verdiskaping for kunden – Identifisere hva kunden faktisk verdsetter, og eliminere det som ikke bidrar til dette

Fjerne sløsing (Muda) – Redusere aktiviteter som ikke skaper verdi, f.eks. unødvendig venting, overproduksjon eller feil

Kontinuerlig flyt – Optimalisere arbeidsprosesser slik at produkter eller tjenester beveger seg jevnt uten unødige stopp

Pull-prinsippet – Produksjon eller tjenester styres av etterspørsel, ikke overproduksjon

Kontinuerlig forbedring (Kaizen) – Små, kontinuerlige forbedringer over tid fører til stor effekt

Noen aktuelle verktøy i LEAN

5S – Strukturert metode for å skape orden og effektivitet på arbeidsplassen

Verdistrømsanalyse (VSM) – Kartlegging av prosesser for å identifisere forbedringsmuligheter

Kanban – Visuell metode for å styre arbeid i prosess

Kaizen – Kontinuerlige forbedringsprosesser

PDCA (Plan-Do-Check-Act) – Syklisk metode for å forbedre prosesser

Hvorfor bruke LEAN?

Implementering av LEAN fører til økt effektivitet, reduserte kostnader, bedre kvalitet og høyere kundetilfredshet. Det er en kulturendring som krever engasjement fra ledelse og ansatte.

Målgruppe

For deg som

  • jobber i privat eller offentlig sektor
  • er leder eller mellomleder i privat eller offentlig sektor
  • er kvalitetsleder i privat eller offentlig sektor
  • har ansvar for Lean og forbedringsprosjekter i din bedrift
  • ønsker å styrke din kompetanse
  • jobber i team og ønsker bedre resultater gjennom lagspill og motiverte medarbeidere.
  • er en nysgjerrig leder eller medarbeider i privat eller offentlig sektor og som ønsker å jobbe målrettet med kontinuerlig forbedringer
  • ønsker å styrke kompetansen og CV-en for å bli mer attraktiv for nye oppgaver
  • har deltatt på kurs i Lean Gult Belte eller har tilvarende praktisk erfaring   
  • ønsker å bli kvalifisert til eller har blitt utnevnt som ansvarlig for å forbedre en eller flere prosesser 
  • ønsker å lære praktisk endringsledelse og hvordan du bygger en forbedringskultur 

Kjøp Lean-spillet til din bedrift!

For å illustrere mange av Lean prinsippene, kan en benytte et Lean spill som på en pedagogisk og engasjerende måte viser hva dette kan bety for egen virksomhet.

Gjennom vår samarbeidspartner Vi-Bu kan du kjøpe Lean-spillet med opplæring til din bedrift.

Bedriftsinterne kurs

Vi gjennomfører gjerne kurset tilpasset din bedrift. Ta kontakt med oss så avtaler vi ny dato og en god pris. Vi kan kontaktes på kundeservice@qualitynorway.no eller på telefon 67 52 60 10

Kanskje du også er interessert i disse arrangementene?

HMS – Gransking av uønskede hendelser

Arrangør

association