Kurs og konferanser
Dyktige forelesere
Topp kundetilfredshet
Facility-Management-konferanse

FM-konferansen

17. oktober på Christiania Qvartalet Møtesenter, Oslo

FM-konferansen er en årlig møteplass for private og offentlige eiere, forvaltere og driftere og deg som har ansvar for at bygninger, anlegg og eiendommer skal fungere optimalt og bidra til de ansattes livskvalitet og produktivitet.

FM er et vidt begrep som dekker flere områder innen fasilitetsstyring og drift av bygg. Konferansen henvender seg til alle som er en del av disse prosessene, enten du jobber med å lede, utvikle eller opprettholde prosesser knyttet til FM.

Årets konferanse tar for seg hovedtemaene

  • Teknologi og FM
  • Sirkularitet

Velkommen til en inspirerende dag med faglig påfyll og nettverksbygging!

  • 08.30 - 15.45
  • Christiania Qvartalet Møtesenter, Oslo
  • 08.30 - 15.45
  • Christiania Qvartalet Møtesenter, Oslo

Vi ser blant annet på standardisering, og hvordan standarder kan bidra til gode løsninger, og du vil få flere eksempler på prosjekter der standarder er tatt i bruk. Vi ser på viktigheten av å ha et bevisst forhold til sirkularitet og hva det innebærer, blant annet i møbelforvaltning og gjenbruk av byggematerialer

Du vil få spennende foredrag fra kunnskapsrike forelesere som representerer et bredt spekter av Facility Management-bransjen, og som er blant de første til å ta i bruk nye produkter og tjenester. De deler sine operative erfaringer, og du kan stille de alle spørsmål du måtte ha om innovasjon, digitalisering og sirkularitet.

  • Bli oppdatert hva som skjer i bransjen
  • Bygg nettverk og relasjoner med andre fagpersoner innen FM
  • Få innsikt i beste praksis og effektive løsninger
  • Styrk din faglige kompetanse
  • Ta med nye idéer og inspirasjon tilbake til din arbeidsgiver

Konferansekomite:

  • Nora Johanne Klungseth, førsteamanuensis, NTNU
  • Gunda Djupvik, prosjektleder, Advansia AS
  • Per Aas, direktør campusdrift, Universitetet i Oslo (UiO)

Målgruppe

  • Private og offentlige eiere
  • Forvaltere og driftere
  • Du som har ansvar for et velfungerende virksomhetsmiljø i kjernevirksomhetene
  • Ansvarlige for digital eiendomsforvaltning, møbelforvaltning og gjenbruk

Bedre pris som medlem

Alle kan delta, men du og din bedrift får bedre pris som medlem av Norges- bygg og eiendomsforening. Les mer her.

Norges bygg- og eiendomsforening

Vi tilbyr kurs og konferanser innen bygg, anlegg og eiendom i samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening som skal bidra til kompetanse, gode prosesser og verdiskapning. I tillegg vil du få mulighet for å opprette og holde kontakt med likesinnede gjennom vårt store nettverk innen bygg, anlegg og eiendom. En av våre flaggskip er Koordinatorskolen som er Norges beste skole for koordinatorer innen bygge- og anleggsbransjen, og er en arena for kunnskapsutvikling og faglig oppdatering innen SHA.
Les mer her.

norgesbygg-eiendom

/static/rightsidebottom-e5169565f823ffa6fee7a66bcfcae1c7.png

Gordon Mitchell

Leder ISOs arbeidsgruppe TC267 WG 6, Wholus

Gordon leder ISOs arbeidsgruppe TC267 WG 6, som har utarbeidet en teknisk rapport som gir en oversikt
over tilgjengelige teknologiske løsninger. Gordon presenterer hvilke løsninger de har beskrevet, og hvordan disse
kan brukes for å digitalisere og derigjennom profesjonalisere fasilitetsstyringen i en organisasjon.

/static/rightsidebottom-e5169565f823ffa6fee7a66bcfcae1c7.png

Carmel Lindkvist

NTNU

Carmel Lindkvist er professor i Facilities Management og kunnskapsintegrasjon ved Institutt for arkitektur og planlegging, NTNU. Hun har erfaring med forskning på tverrfaglige prosjekter og underviser i Facility Management på masternivå. Hun er prosjektleder i Bridging the Gap som er finansiert av NFR med partnere KLP Eiendom Trondheim, Pir2, Multiconsult, NCC og NTNU.Dette samarbeidsprosjektet fokuserer på levering av digitale tvillinger.

/static/rightsidebottom-e5169565f823ffa6fee7a66bcfcae1c7.png

Snorre Almås

ITB koordinator for teknisk drift, KLP Eiendom Trondheim

Snorre har 33 års erfaring med drift og vedlikehold i KLP Eiendom Trondheim AS. Han jobber for tiden med FDV dokumentasjon og implementering av «digital tvilling» i våre bygg i Trondheim. Snorre har erfaring fra samspillsprosjekter gjennomført av KLP Eiendom Trondheim AS med hovedfokus på drift og vedlikeholds perspektivet.

/static/rightsidebottom-e5169565f823ffa6fee7a66bcfcae1c7.png

Harald Nitavskis

Avdelingsleder for NMBUs seksjon for digital eiendom, NMBU

Harald er avdelingsleder for NMBUs seksjon for digital eiendom, og har sammen med sine medarbeidere
ansvar for digitalisering, utvikling, implementering og forvaltning av systemer og informasjon innen bygg og eiendom,
inkludert NMBU Smart Campus. NMBU er langt framme når det gjelder digitale eiendomssystemer, og det blir spennende
å høre Harald Nivatskis dele sine erfaringer fra dette området.

/static/rightsidebottom-e5169565f823ffa6fee7a66bcfcae1c7.png

Håkon Kvåle Gissinger

Prosjektleder i Trøndelag fylkeskommune, Trøndelag fylkeskommune

Håkon jobber med digitalisering i bygg på avansert nivå både innen skolebygg og andre formålsbygg som fylkeskommunen forvalter. Han sitter i ISOTC59/SC13, som utarbeider og reviderer standarder for arealmåling og som kan brukes for å få til enda bedre FM i disse byggene.

/static/rightsidebottom-e5169565f823ffa6fee7a66bcfcae1c7.png

Alessia Bellini

Prosjektleder, Construction City

Alessia jobber med å skape innovasjon og effektivisering i bransjen gjennom samhandling i klyngen. Hun arbeider også med en PhD på fakultet for ingeniørvitenskap, Institutt for maskinteknikk og produksjon på NTNU der målet er å hjelpe byggeindustrien til å bli mer sirkulære, digitale og innovative.

/static/rightsidebottom-e5169565f823ffa6fee7a66bcfcae1c7.png

Bjarte Nygård

Seksjonssjef, Avdeling for Facility Management, Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon

Bjarte er ansvarlig for et bredt spekter av fasilitetstjenester for departementene og Statsministerens kontor, inkludert departementsfellesskapets felles miljøledelsessystem. Bjarte har en mastergrad i Environmental Science fra University of Auckland og jobber aktivt med tjenesteutvikling og innovasjon med fokus på sirkularitet og effektivitet. Bjarte vil blant annet fortelle om DSS sitt arbeid med sirkulære løsninger for kantinedrift og avfall.

/static/rightsidebottom-e5169565f823ffa6fee7a66bcfcae1c7.png

Gunda Djupvik

Prosjektleder, Advansia AS

Gunda er prosjektleder for et av Norges mest spennende inventarprosjekter, nemlig Regjeringskvartalet. I dette prosjektet er sirkularitet viktig, og Gunda vil presentere hvordan man oppnår gevinster i tett samarbeid mellom leverandører, brukere og byggherre for å finne de beste løsningene.

/static/rightsidebottom-e5169565f823ffa6fee7a66bcfcae1c7.png

Lars Erik Sikkeland

Partner og daglig leder, Re:inventar

Lars Erik er partner og daglig leder i Re:inventar, en leverandør jobber med dokumentasjon, kvalitetssikring, ombruk,
redesign og formidling av møbler og inventar. De jobber mot eiendomsbransjen, entreprenørbransjen, privat næring og
offentlig virksomhet, og leverer tjenester som gjør at man legger til rette for at lokale fabrikker og leverandører av
møbelrenovering og redesign får oppdrag og kan vokse.

Program

08.30   Registering og nettverksbygging

09.00   Åpning av FM-Konferansen 2024

Teknologi og FM

09.10   FM TECH – how can the new technical report be used in practice, Gordon Mitchell, Wholus
Gordon Mitchell leder ISOs arbeidsgruppe TC267 WG 6, som har utarbeidet en teknisk rapport som gir en oversikt over tilgjengelige teknologiske løsninger. Gordon presenterer hvilke løsninger de har beskrevet, og hvordan disse kan brukes for å digitalisere og derigjennom profesjonalisere fasilitetsstyringen i en organisasjon.

10.10   Bridging the Gap – bruk av digital tvilling i praksis, Carmel Lindkvist, NTNU og Snorre Almås, KLP Eiendom
I samarbeidsprosjektet benyttes et casestudieprosjekt; Teknostallen. KLP Eiendom er både eier og ansvarlig for forvaltningen etter at byggeprosjektet er ferdigstilt. Ambisjonen er å levere en digital tvilling til KLP Eiendom ved ferdigstillelse i 2025. NCC er prosjektleder for byggeprosjektet med Pir II som arkitekt og Multiconsult som rådgiver. Alle har en viktig rolle i leveransen av en digital tvilling, og NTNU følger med gjennom møter, observasjoner, intervjuer og workshops.

10.40   Kaffepause

11.10   Digital eiendom, Harald Nitavskis, NMBU
Harald Nitavskis er avdelingsleder for NMBUs seksjon for digital eiendom, og har sammen med sine medarbeidere ansvar for digitalisering, utvikling, implementering og forvaltning av systemer og informasjon innen bygg og eiendom, inkludert NMBU Smart Campus. NMBU er langt framme når det gjelder digitale eiendomssystemer, og det blir spennende å høre Harald Nivatskis dele sine erfaringer fra dette området.

11.40   Fra teknologi til det grønne – BIM og FM satt i system, Håkon Gissinger, Trøndelag fylkeskommune
Håkon Gissinger er prosjektleder i Trøndelag fylkeskommune, og jobber med digitalisering i bygg på nye og spennende måter for skolebygg og andre formålsbygg som fylkeskommunen forvalter. Håkon sitter i flere arbeidsgrupper i CEN og ISO, og er blant annet oppnevnt som bindeledd (lisasion officer) mellom BIM komiteen (TC442), og FM komiteen (TC348) i CEN.  Håkon vil gi noen eksempler på hvordan Trøndelag fylkeskommune arbeider med BIM og FM, og hvordan dette kan åpne mulighetene for mer gjenbruk av byggematerialer i fremtidige byggeprosjekt.

12.10   Lunsj

Sirkularitet

13.10   Ombruk av materialer og nytten for eiendomsforvaltning, Alessia Bellini, Construction City Cluster
Alessia Bellini er prosjektleder i Construction City Cluster i Oslo der hun jobber med å skape innovasjon og effektivisering i bransjen gjennom samhandling i klyngen. Hun arbeider også med en PhD på fakultet for ingeniørvitenskap, Institutt for maskinteknikk og produksjon på NTNU der målet er å hjelpe byggeindustrien til å bli mer sirkulære, digitale og innovative.

13.40   Hvordan lykkes med sirkulær innovasjon? Eksempler fra regjeringskvartalet, Bjarte Nygård, Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon
Bjarte Nygård er seksjonssjef i Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS) ansvarlig for et bredt spekter av fasilitetstjenester for departementene og Statsministerens kontor, inkludert departementsfellesskapets felles miljøledelsessystem. Bjarte har en mastergrad i Environmental Science fra University of Auckland og jobber aktivt med tjenesteutvikling og innovasjon med fokus på sirkularitet og effektivitet. Bjarte vil blant annet fortelle om DSS sitt arbeid med sirkulære løsninger for kantinedrift og avfall

14.10   Kaffepause

14.30   Hvordan lykkes med sirkulære møbelinnkjøp og ta ut gevinster både i penger og bærekraft?, Gunda Djupvik, Advansia AS
Gunda er prosjektleder for et av Norges mest spennende inventarprosjekter, nemlig Regjeringskvartalet. I dette prosjektet er sirkularitet viktig, og Gunda vil presentere hvordan man oppnår gevinster i tett samarbeid mellom leverandører, brukere og byggherre for å finne de beste løsningene.

15.00 Hvordan gjøre ombruk av møbler enkelt? – Sirkulær­økonomi i praksis – nye grønne forretningsmodeller i møbelindustrien, Lars Erik Sikkeland, Re:inventar
Lars Erik Sikkeland er partner og daglig leder i Re:inventar, en leverandør jobber med dokumentasjon, kvalitetssikring, ombruk, redesign og formidling av møbler og inventar. De jobber mot eiendomsbransjen, entreprenørbransjen, privat næring og offentlig virksomhet, og leverer tjenester som gjør at man legger til rette for at lokale fabrikker og leverandører av møbelrenovering og redesign får oppdrag og kan vokse.

15.30   Oppsummering og diskusjon

15.45   Avslutning

Konferansekomite:

  • Nora Johanne Klungseth, førsteamanuensis, NTNU
  • Gunda Djupvik, prosjektleder , Advansia AS
  • Per Aas, direktør campusdrift, Universitetet i Oslo (UiO)
  • Private og offentlige eiere
  • Forvaltere og driftere
  • Du som har ansvar for et velfungerende virksomhetsmiljø i kjernevirksomhetene
  • Ansvarlige for digital eiendomsforvaltning, møbelforvaltning og gjenbruk

Fra tidligere deltakere

«Jeg liker vinklingen mot moderne teknologi i FM. Det skjer mye spennende både innen renhold, og vedlikehold av bygg »

«Tusen takk for en flott dag! »

» Det var bra blanding av teori og formidling av eksempler»

Konferanse

Gjennomføring Konferansen gjennomføres fysisk på et konferansehotell/konferansested. Grupperabatt Er dere flere på arbeidsplassen som ønsker å delta sammen på ett arrangement? Da kan det lønne seg å melde dere på sammen! Når samme bedrift melder samtidig på 5 eller flere personer på ett arrangement, får dere 20 % rabatt på kurspris. Påmelding Meld deg på via påmeldingsknappen. Ved spørsmål ta kontakt med kundeservice@qualitynorway.no. Påmeldingsregler Påmelding er bindende. Ved å melde deg på aksepterer du våre avbestillingsregler. Påmelding helt frem til konferansestart hvis ledige plasser. Hotell 
Bestilles og betales av den enkelte deltaker. Avbestillingsregler 
Avbestilling må sendes skriftlig til kundeservice@qualitynorway.no 
Ved avbestilling etter påmeldingsfristens utløp faktureres 30 % av full pris.  Avbestilling innen 7 dager før kursstart gir ingen refusjon. Sykemelding gir dessverre ikke grunnlag for refusjon. Kontakt ditt forsikringsselskap angående dette.
 
Rettigheter 
Kjøp av arrangement er personlig og knyttes til den påmeldte.  

Konferansepris
Kr 4 900,- + mva for medlemmer av Norges bygg- og eiendomsforening
Kr 5 400,- + mva for øvrige deltakere

Pris inkluderer

  • Deltakelse på konferansen
  • Pausebevertning
  • Lunsj
  • Digital tilgang til presentasjonene

Få bedre pris som medlem
Alle kan delta, både ikke-medlemmer og medlemmer, men du og din bedrift får bedre pris som medlem av Norges- bygg og eiendomsforening. Les mer her.