Kurs og konferanser
Dyktige forelesere
Topp kundetilfredshet

FM-konferansen

FM-konferansen er en årlig møteplass for private og offentlige eiere, forvaltere og driftere og deg som har ansvar for at bygninger, anlegg og eiendommer skal fungere optimalt og bidra til de ansattes livskvalitet og produktivitet.

Hovedtemaer for FM-konferansen 2025

  • Menneskene i bransjen: språk, kultur, mangfold, samarbeid
  • Smarte løsninger, teknologi og støttesystemer: flytteprosesser, bærekraft og mye mer

Velkommen til en inspirerende dag med faglig påfyll og nettverksbygging!

  • Bli oppdatert på hva som skjer i bransjen
  • 16. oktober 2025
  • 09.00 - 16.00
  • Bli oppdatert på hva som skjer i bransjen
  • 16. oktober 2025
  • 09.00 - 16.00

Facility Management (FM) er et vidt begrep som dekker flere områder innen fasilitetsstyring og drift av bygg. Konferansen henvender seg til alle som er en del av disse prosessene, enten du jobber med å lede, utvikle eller opprettholde prosesser knyttet til FM.

Du vil få spennende foredrag fra kunnskapsrike forelesere som representerer et bredt spekter av Facility Management-bransjen, og som er blant de første til å ta i bruk nye produkter og tjenester. De deler sine operative erfaringer, og du kan stille de alle spørsmål du måtte ha om innovasjon, digitalisering og sirkularitet.

Hvorfor delta?

  • Bli oppdatert på hva som skjer i bransjen
  • Bygg nettverk og relasjoner med andre fagpersoner innen FM, kolleger og beslutningstakere
  • Få innsikt i beste praksis, effektive løsninger og vellykkede prosjekter
  • Styrk din faglige kompetanse og få inspirasjon til nye initiativer
  • Ta med nye idéer og inspirasjon tilbake til din arbeidsgiver

Målgruppe

Konferansen passer for alle som arbeider med Facility Management, enten du er leder, rådgiver, forvalter, i «vanlig drift, utvikler eller har ansvar for FM-prosesser i offentlig eller privat sektor.

  • Mellomledere innen kantine og rengjøringsbedrifter
  • Site managers
  • Leverandører
  • Innkjøp og kontraktansvarige
  • Private og offentlige eiere
  • Forvaltere og driftere
  • Du som har ansvar for et velfungerende virksomhetsmiljø i kjernevirksomhetene
  • Ansvarlige for digital eiendomsforvaltning, møbelforvaltning og gjenbruk

Bedre pris som medlem

Alle kan delta, men du og din bedrift får bedre pris som medlem av Norges- bygg og eiendomsforening. Les mer her.

Norges bygg- og eiendomsforening

Vi tilbyr kurs og konferanser innen bygg, anlegg og eiendom i samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening som skal bidra til kompetanse, gode prosesser og verdiskapning. I tillegg vil du få mulighet for å opprette og holde kontakt med likesinnede gjennom vårt store nettverk innen bygg, anlegg og eiendom. En av våre flaggskip er Koordinatorskolen som er Norges beste skole for koordinatorer innen bygge- og anleggsbransjen, og er en arena for kunnskapsutvikling og faglig oppdatering innen SHA.
Les mer her.

norgesbygg-eiendom

/static/rightsidebottom-fc40f6d9f4e14f044043e260e13421e7.webp

Ulf Andersen

Statistikksjef, NAV

Ulf har vært statistikksjef i NAV de siste 8 årene, og før det Adm. dir. i MMI (Markeds- og meningsmålingsinstituttet). Han er talsperson for NAV i media, og en mye brukt foredragsholder og er kjent for sin evne til å gjøre kjedelig statistikk til lettfattelig og underholdende fagstoff.

/static/rightsidebottom-fc40f6d9f4e14f044043e260e13421e7.webp

Trine Amundsen

Teamleder Ansvarlig arbeidsliv, Utviklings- og kompetanseetaten Oslo kommune

Trine forvalter Oslomodellen for et ansvarlig arbeidsliv, som inneholder kommunens seriøsitetsbestemmelser og krav til aktsomhetsvurderinger. Teamet forvalter også kommunens elektroniske mannskapsoppfølgingssystem HMS-reg. I sin rolle fokuserer hun blant annet på viktigheten av faglærte og lærlinger samt andre tiltak som fremmer et seriøst og anstendig arbeidsliv i Oslo kommunes kontrakter.

/static/rightsidebottom-fc40f6d9f4e14f044043e260e13421e7.webp

Stine Solheim

Administrerende direktør, Coor

Stine er utdannet siviløkonom fra NHH og har lang erfaring fra europeisk detaljhandel, med bred bakgrunn innen salg, markedsføring, drift og konseptutvikling. Hun har hatt sentrale roller i selskaper som Fargerike, Circle K og ExxonMobil og er kjent for sine sterke analytiske ferdigheter og tydelige lederskap.

/static/rightsidebottom-fc40f6d9f4e14f044043e260e13421e7.webp

Hans Petter Reed Skagen

Eiendomsdirektør, NAV

/static/rightsidebottom-fc40f6d9f4e14f044043e260e13421e7.webp

Rikke Storvik Sjøhelle

Sosiolog og rådgiver på sosial bærekraft i byutvikling , Sweco

Rikke er sosiolog som jobber med by- og stedsutvikling. Hun er opptatt av hva som skal til for at mennesker har det bra i fysiske omgivelser og er opptatt av samarbeid om samfunnsveven. I tillegg til å være rådgiver på sosial bærekraft har hun i Sweco jobbet med hvordan virksomheten kan være en god nabo på Grønland og utviklet Nabolagskontoret.

/static/rightsidebottom-fc40f6d9f4e14f044043e260e13421e7.webp

Vivi-Ann Conradi

Head of Workplace & Property Visma Group , Visma (jobbet tidligere i Sweco)

Vivi-Ann har hatt ansvar for utvikling av alle Swecos lokasjoner og var prosjektleder for Swecos nye hovedkontor m/tilhørende arbeidsplasskonsept Sweco WoW. Vivi-Ann har tidligere jobbet i store organisasjoner som bla Bane Nor, IKEA og Olav Thon gruppen. Hun er opptatt av å benytte innsikt for å sikre den optimale detaljeringen av kontorets utforming, samt i å utvikle kontoret som en «destinasjon, for en frydfull jobbhverdag med følelse av hotel», med ønske om at kontoret skal være et sted man ønsker å reise til, og helst ikke vil dra ifra.

/static/rightsidebottom-fc40f6d9f4e14f044043e260e13421e7.webp

Jørgen Sannesmoen

CEO, Datec AS

Jørgen er utdannet sivilingeniør fra NTNU og medgründer og CEO i Datec. Han er kjent for sitt strategiske fokus på innovasjon og digitalisering, og har bidratt til å posisjonere Datec som en nøkkelaktør i renholdsbransjen med løsninger som forbedrer effektivitet og kvalitet i både offentlige og private virksomheter.

/static/rightsidebottom-fc40f6d9f4e14f044043e260e13421e7.webp

Frode Urdal

Robotics group lead, Adigo Mechatronics

Program

FM-konferansen, 16. oktober 2025

08.30  Registrering og nettverksbygging.
Hyggelig å slå av en prat før det hele starter.

09.00   Velkommen til FM-konferansen
v/konferansier

09.15  Arbeidsmarkedet mot vippepunktet?
Konsekvenser for eiendomsbransjen
Ulf Andersen, Statistikksjef, NAV

MENNESKENE I FM

09.45 Mot et bedre og bærekraftig samarbeid 
Oslo modellen: En ny standard for et seriøst arbeidsliv
Trine Amundsen, Teamleder Ansvarlig arbeidsliv, Utviklings- og kompetanseetaten, Oslo Kommune 
10.15 Pause
10.45 Sosial bærekraft – fra ord til handling
Stine tar oss igjennom hvordan næringslivet kan bidra til et mer rettferdig og inkluderende arbeidsliv. Hun deler erfaringer rundt hvordan systematisk arbeid med språk, kultur og mangfold kan gi flere muligheten til å lykkes i arbeidslivet. Hun vil også snakke om hvordan kompetansekartlegging, målrettet opplæring og ansvarlighet i hele verdikjeden bidrar til sosial bærekraft.
Stine Solheim, administrerende direktør, Coor Norge
11.15 Hvordan påvirkes menneskene? 
I 2020 flyttet direktoratet samlet inn i ett bygg. Hvordan påvirket dette FM-organisasjonen og
tjenestene? Hvilke behov ble kartlagt i forkant, hvilke justeringer ble gjort – og hva har de lært
etter fem år?
Hans Petter Reed Skagen, Eiendomsdirektør, NAV
11.45 Flytteprosess som en organisasjonsreise 
Hvordan kan en flytteprosess bli en drivkraft for organisasjonsutvikling? Rikke Storvik Sjøhelle og
Vivi-Ann Conradi deler erfaringer med å se flytting som en sosial reise.
Rikke Storvik Sjøhelle, Sosiolog og rådgiver på sosial bærekraft i byutvikling, Sweco 
og Vivi-Ann Conradi, Head of Workplace & Property Visma Group, Visma (jobbet tidligere i Sweco)
12.15 – 13.15   Lunsj

SMARTE LØSNINGER, TEKNOLOGI OG STØTTESYSTEMER

13.15  TBA
13.45 Renhold som strategisk ressurs – Teknologiens rolle i effektiv pasientflyt ved norske sykehus
Hvordan kan teknologi gjøre renhold til en integrert del av sykehusdriften? Datec deler erfaringer
fra norske sykehus der renholdsteknologi kobles til pasientsystemer og sensorer.
Jørgen Sannesmoen, CEO, Datec AS
14.15 Pause
14.45 Hvordan sikre robotikk og IT i moderne FM-løsninger
Hva må du tenke på når teknologi og drift smelter sammen? Dette foredraget ser på sikkerhet
allerede i utviklingsfasen av produkter – og hvordan man stiller riktige krav ved innkjøp av tjenester og utstyr.
Frode Urdal, Robotics group lead, Adigo Mechatronics
15.15 TBA
15.45 Diskusjon og oppsummering
16.00 Slutt for dagen

Konferansen passer for alle som arbeider med Facility Management, enten du er leder, rådgiver, forvalter, i «vanlig drift, utvikler eller har ansvar for FM-prosesser i offentlig eller privat sektor.

  • Mellomledere innen kantine og rengjøringsbedrifter
  • Site managers
  • Leverandører
  • Innkjøp og kontraktansvarige
  • Private og offentlige eiere
  • Forvaltere og driftere
  • Du som har ansvar for et velfungerende virksomhetsmiljø i kjernevirksomhetene
  • Ansvarlige for digital eiendomsforvaltning, møbelforvaltning og gjenbruk

«Jeg liker vinklingen mot moderne teknologi i FM. Det skjer mye spennende både innen renhold, og vedlikehold av bygg»

«Tusen takk for en flott dag! «

«Det var bra blanding av teori og formidling av eksempler»

Konferanse

Gjennomføring Konferansen gjennomføres fysisk på et konferansehotell/konferansested. Grupperabatt Er dere flere på arbeidsplassen som ønsker å delta sammen på ett arrangement? Da kan det lønne seg å melde dere på sammen! Når samme bedrift melder samtidig på 5 eller flere personer på ett arrangement, får dere 20 % rabatt på kurspris. Påmelding Meld deg på via påmeldingsknappen. Ved spørsmål ta kontakt med kundeservice@qualitynorway.no. Hotell 
Bestilles og betales av den enkelte deltaker. Avbestillingsregler 
Avbestilling må sendes skriftlig til kundeservice@qualitynorway.no 
Ved avbestilling etter påmeldingsfristens utløp faktureres 30 % av full pris.  Avbestilling innen 7 dager før konferansestart gir ingen refusjon. Sykemelding gir dessverre ikke grunnlag for refusjon. Kontakt ditt forsikringsselskap angående dette. Faktura/betalingsfrist Faktura sendes ut 3 uker før start, og betalingsfrist er 14 dager.
Rettigheter 
Deltakelse på et arrangement er personlig og knyttes til den påmeldte.  

Totalpris
Kr 5 800,- + mva for medlemmer av Norges bygg- og eiendomsforening
Kr 6 600,- + mva for øvrige deltakere

Pris inkluderer

  • Deltakelse på konferansen
  • Pausebevertning
  • Lunsj
  • Digital tilgang til presentasjonene

Få bedre pris som medlem
Alle kan delta, men du og din bedrift får bedre pris som medlem av Norges- bygg og eiendomsforening. Les mer her.

Grupperabatt Når samme bedrift melder på fem eller flere personer samtidig på et arrangement, får dere 20% rabatt på kurs- eller konferanseprisen.

Kanskje du også er interessert i disse arrangementene?

Håndtering av farlig avfall

Arrangør

association
association

Tilrettelegging for kildesortering i næringslokaler

Arrangør

association